STEM: звідки та для чого?
Записуючи дитину на якийсь гурток чи курси, ми часто чуємо (бачимо в описі навчальної програми), що викладання відбувається в рамках напряму STEМ. Сьогодні батьки вже переважно обізнані з цією абревіатурою – Science, Technology, Engineering, Math – та розуміють, що під час такого навчання увага зосереджуватиметься на технологіях, точних та природничих науках. Втім, гуртки науково-технічної творчості існували задовго до того, як їх почали називати STEM-програмами. Що ж нового принесла ця назва? Чи це лише чергове модне слово для позначення старої суті? Спробуємо розібратися, і не лише з цим.
Технології крокують (ні, летять!) вперед (джерело фото Unsplash.com) |
Для початку трохи історії. Більшість джерел приписують створення акроніма STEM доктору Юдит Ремелей (Judith A. Ramalay), що в 2001 - 2004 рр. обіймала важливу посаду в директораті освіти та персоналу Національного наукового фонду (National Science Foundation) США.
За версією Вікіпедії акронім був запропонований Пітером Фалетра (Peter Faletra) на заміну попереднього варіанту METS, та узгоджений з директоркою NFS Ритою Колуелл (Rita Colwell). Втім, це єдина згадка про існування такого собі METS і, можливо, Вікіпедія помиляється: інші джерела говорять про те, що перший варіант абревіатури звучав як SMET та використовувався NFS ще в 1990-х рр. Еліот Остлер (Elliott Ostler) у книзі "STEM Education: An Overview of Contemporary Research, Trends, and Perspectives" зазначає, що такий порядок літер спершу був зумовлений баченням ієрархії предметів: наука та математика, як більш важливі дисципліни, були першими. Акронім STEM переважив лише завдяки більш милозвучному звучанню, але водночас це створило додаткові проблеми в його розумінні англомовною аудиторією. Англійською мовою "stem" – це частина рослини ("стебло" або "стовбур"), а в науковому контексті часто виринає в словосполученні "stem cells" – "стовбурові клітини", що є, в основному, предметом етичних дискусій (оскільки їх видобувають з ембріонів). За такої багатозначності недивно, що навіть у США термін STEM не всі розуміють одразу правильно. Як жартував Ерік Лендер (Eric Lander), голова одного з підрозділів Масачусетського технологічного університету та Гарварду після того, як почув вперше цей термін: “I thought, stem education? What about flower education?” ("Стовбурова освіта"? – подумав я. – А як щодо квіткової?").
Розв'язуємо задачу на зустрічі "Космічні мандри" в TanDeM: елементи STEM завжди примушують поворушити мізками |
Власне, спроби інтегрованого вивчення наукових дисциплін намагались здійснювати ще з 1890 рр., але інженерну справу та вивчення технологій не поспішали включати до офіційних навчальних планів через недостатню "академічність" цих галузей.
STEM як перспективу майбутньої професії). У таких умовах було вирішено спрямувати на підтримку федеральних STEM-програм понад 3,1 млрд. доларів.
Уявіть реакцію людини, що побачила б це 150 років тому! (джерело фото Unsplash.com) |
Ми можемо порівняти ситуацію кризи STEM з тим, що відбувається сьогодні в Україні: точні науки самі по собі не користуються популярністю серед молоді, їх вчать зазвичай з думкою про роботу в IT-секторі. Втім, з дефіцитом студентів на спеціальностях STEM в США збільшуються шанси наших дітей отримувати стипендії тамтешніх університетів, а це означає, що відтік інтелектуальної еліти з Україні відбувається зараз ще навіть до того, як людина закінчить університет. До речі, за даними FORBES, кількість випускників зі спеціальностей STEM у США становила 568 000 в 2016 р. (для порівняння, в тому ж році кількість випускників цієї сфери в Китаї – 4,7 мільйона, а в Індії – 2,6 мільйони). Існує думка, що 1% громадян, залучених до роботи в секторі STEM, підвищує ВВП країни на 50 млрд. доларів.
Тож недивно, що відсутність попиту на такі спеціальності викликає занепокоєність: з технічними та природничими галузями пов'язана успішність економіки та обороноздатності.
Зрозуміло, що відколи в економіці стрімко почала розвиватись тенденція розвитку сфери послуг, багато людей вирішили, що вивчати туризм, юриспруденцію чи менеджмент – набагато легше, ніж фізику, хімію та математику. Звідси й причини означеної кризи. Поява STEM як підходу до навчання не є простою комбінацією окремих предметів – це комплексний підхід, що базується на проектному навчанні (який не скасовує необхідності вивчати основи предметів окремо, але про це зараз не так часто говорять. Скоріш, цей підхід дає можливість застосувати вивчені основи на практиці).
Дуже швидко стало очевидно, що можливі також інші комбінації предметів, зокрема:
- з мистецтвом (STEAM – Science Technology Engineering Arts Math)
- з робототехнікою (або в молодшій школі - навчанням читання) – STREAM Science Technology Robotics/Reading Engineering Arts Math)
- медициною (STEMM – Science Technology Engineering Math Medicine)
- і навіть, спеціальний підхід, щоб залучити дівчат в технічні галузі (GEMS Girls in Engineering, Math and Science)
Підходів, насправді, ще більше (оглядово можна подивитись у Вікіпедії)
У наступних статтях поговоримо детальніше про ці напрямки, зокрема про особливості їхнього впровадження в українському освітньому просторі.
Щоб бути в курсі, підпишіться на нашу сторінку.
Think. Do. Modify.
Коментарі
Дописати коментар